Barnets søvn – få bedre sovevaner og gladere børn

Barnets søvn er altafgørende for, at barnet kan fungere. Under søvnen vokser barnet, hjernen udvikler sig, dagens indtryk bearbejdes, og der hentes ny energi til næste dag. Er barnets søvn meget afbrudt og usammenhængende, kan det påvirke barnets udvikling og trivsel. Her på siden kan du finde information omkring barnets søvn og soverytmer.

sovevanerDerfor er barnets søvn vigtig
Barnets søvn har stor betydning for barnets livskvalitet. Barnets søvn øger koncentrationen, humøret, energien og den generelle tilfredsstillelse med tilværelsen. Fungerer barnets søvn ikke optimalt, kan barnet blive udmattet og irriteret og have svært ved at fungere. I løbet af barnets søvn udskilles der en stor mængde væksthormon. Det er altså under søvnen, at barnet primært vokser. Desuden vokser og udvikler hjernen sig, samtidig med at oplevelser og følelser bearbejdes.

Hvor lang skal barnets søvn være?
Barnets søvn skal følge barnets alder og udviklingstrin. Mens nyfødte børn sover helt op til 18 timer i døgnet, bør barnets søvn fra 1-5 år udgøre cirka 50 % af døgnet, det vil sige 12 timer. Disse 12 timer kan for børn i alderen 1-3 år inkludere en middagslur. Omkring 5-års alderen kan barnets søvn reduceres til 10-12 timer per døgn. Fra cirka 7 års alderen og frem til slutningen af skoletiden, kan barnet nøjes med 10 timer i døgnet.

Individuelle behov
Som med alle andre aspekter af barnets udvikling er ovennævnte ment som en rettesnor, da alle børn er forskellige. Barnets søvn bør afspejle det enkelte barns behov. Det er forskelligt, hvor mange timers søvn et barn har brug for. Læg mærke til, om dit barn er glad, rask og velfungerende. I så fald er det en indikation på, at barnets søvn er tilstrækkelig. Oplever du ofte, at barnet er irritabelt, har svært ved at koncentrere sig eller bliver ramt af vedvarende sygdom, kan I forsøge at putte barnet en time tidligere om aftenen. Mange forældre bliver overraskede over, hvor meget søvn selv større skolebørn faktisk har brug for.

Gør sengelægningen til noget hyggeligt
Der er mange faktorer, der spiller ind i forbindelse med barnets søvn, men som forældre kan I sagtens hjælpe den gode udvikling i gang. Sørg for gode rutiner omkring sengelægningen. Læs en historie, syng en sang, giv barnet lidt massage, et varmt karbad, nattøj, en yndlingsbamse og lignende. Det vigtigste er, at sengelægning og søvn forbindes med noget rart. Brug derfor aldrig sengen som en skammekrog eller et sted man bliver straffet.

Faste rammer
Uanset barnets alder bør barnets søvn være sat i faste rammer. Overhold sengetider og beslut jer for, hvornår morgenen begynder. I barnets første år, bør I så vidt muligt sørge for at være hjemme, når barnet skal sove. Børn har ikke godt af at falde i søvn rundt omkring på sofaer og blive vækket, hver gang de skal ind og ud af biler og opgange. Det kræver naturligvis nogle afsavn fra forældrenes side, men det er med til at indøve nogle gode, sunde vaner omkring barnets søvn, som det vil have glæde af resten af sit liv.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.0/10 (1 vote cast)
Barnets søvn - få bedre sovevaner og gladere børn, 8.0 out of 10 based on 1 rating

Tags: , , ,