Tips til sund morgenmad til børn

God sund og nærende morgenmad til børn bør bestå af masser af fibre og kulhydrater, som bevarer mæthedsfornemmelsen længe. Derudover er det godt at supplere med noget frisk frugt eller friskpresset frugtsaft, for at barnet får et godt skud sunde vitaminer at starte dagen på. Morgenmad til børn bør indeholde så lidt sukker som muligt, da det skaber et ustabilt blodsukker, som ødelægger barnets koncentrationsevne og energiniveau. Her på siden kan du finde tips til, hvordan du laver en sund morgenmad til børn.
morgenmad til børn
Havregryn
Havregryn er noget af det sundeste morgenmad til børn. Det indeholder ingen sukker og stort set kun det sunde umættede fedt. Derudover består havregryn af masser af fuldkorn og fibre, som altid bør udgøre størstedelen af morgenmad til børn. Havregryn alene kan være lidt kedeligt, men tilsæt gerne 1-2 teskefulde sukker til en portion. Det er stadig mindre sukker end der er i præfabrikerede morgenmadsprodukter såsom frosties, guldkorn og cocopops.

Havregrød
Endnu sundere som morgenmad til børn er det, hvis du laver havregrynene om til havregrød. Bland 1 kop gryn og 2 kopper vand i en gryde og kog op, til det har en passende konsistens. Også havregrød kan du tilsætte lidt sukker og eventuelt en smørklat. Du kan også bruge honning i stedet for sukker, eller eventuelt tilsætte tørret frugt, müsli eller lignende for at give den søde smag. Havregrød er en meget sund morgenmad til børn idet de varme, opblødte gryn er nemmere for maven at fordøje end de rå gryn. Således optages vitaminer og mineraler hurtigere i kroppen, og barnet får størst mulig gavn af de sunde indholdsstoffer.

Smoothies
En sund og sjov morgenmad til børn er hjemmelavede smoothies. De fleste børn vil elske at være med til at fylde blenderen med deres yndlingsfrugter og bær. For at gøre smoothien til mættende morgenmad for børn, kan du tilsætte mandler og andre nødder, havregryn, solsikkefrø og en god, fed ymer eller yoghurt. Supplér eventuelt med et stykke groft brød med ost, hvis barnet ikke føler sig mæt. Smoothies er velegnet som morgenmad til børn, idet det automatisk skaber variation i føden, alt efter hvilke frugter og nødder der er i køkkenet. Smoothies er for øvrigt også godt som et mellemmåltid i løbet af dagen eller en sund dessert, eventuelt tilsat en klar vanilleis.

Surmælksprodukter
Surmælksprodukter bør først indgå som morgenmad til børn efter 9-måneders alderen. Det skyldes, at maven ikke er klar til indholdet af mælkesyrebakterier før denne alder. Morgenmad til børn fra 1-3 år bør være baseret på letmælk eller sødmælk. Kig efter på pakken og gå efter de produkter, der ikke indeholder tilsat sukker. For at opnå den søde smag, kan du i stedet tilsætte lidt frugtmos, noget honning eller friske bananer. A38 og ymer er nogle af de sundeste surmælksprodukter, når det gælder morgenmad til børn. De indeholder intet sukker men masser af de gode, sunde mælkesyrebakterier, som er godt for maven, når barnet har nået en vis alder.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/10 (7 votes cast)
Tips til sund morgenmad til børn , 6.0 out of 10 based on 7 ratings

Tags: , , ,