Hvordan får jeg mit barn til at gøre hvad jeg siger?

Alle forældre, pædagogstuderende, lærerstuderende eller er frivillige i en sammenhæng med børn, kan med fordel anvende disse 15. erfarede pædagogiske virkemidlero og forbedre sin  personlige autoritet øjeblikkeligt:

Børneopdragelse

Fotograf: Chris P. (Flickr)

1. Spørg børnene: “hvem er helt super stille?”, fortæl dem om en spion, han er nemlig helt stille, og sniger sig rundt, barnet lever sig ind i “billedet”. Næste gang vil barnet automatisk respektere ens autoritet mere.

2. Skab en “mystisk stemning”. F.eks. kan man dæmpe sin stemme, nærmest viske, eller dæmpe belysningen, sæt stille musik på.

3. Sig HEY meget højt, afvent og fortæl så i almindeligt tone leje det du ville sige.

4. Sig “nu skal vi i gang med en spændende leg, der…..”

5. Find et “objekt” i rummet (person, ting) flyt deres fokus dertil og fasthold fokus.

6. Tal i kommandoer: “nu gør i sådan”, “og så sådan”, undlad at slippe “energien” løs, ved f.eks. at sige “jeg tror vi”, eller tale med en anden lærer/pædagog om hvad der nu skal ske. Vær forberedt. Børnene sanser lynhurtigt din usikkerhed.

7. Samle børnene sammen ude på gangen (hvis det er i en skole, ellers find et sted der kan bruges til “ritualet”). Få skabt ro inden I går ind og fortæl at når vi går ind skal der være helt stille, så “uroen bliver ude på gangen”. Som pædagog i børnehaven kan man eksperimentere med rum i børnehaven, eller evt. gå helt udenfor fordøren til institutionen

8. Relationens “magt”. Etabler en interesseret og nær relation med de børn der giver problemer, interesser dig (ægte!) for og og leg med børn uden for den “didakte”/autoritære del. Og brug så den viden og de erfaringer din relation til barnet gir dig. Barnet vil oftest respektere dig mere fordi du bare er dig, og ikke bare vil ha barnet til at gøre noget.

9. Man kan stille sig op på et bord, gøre sig højere. Jeg har brugt at lege “Jeg er kongen og de er undersåtterne”. Fortæl dem samtidigt om hvorfor demokrati, samarbejde og medindflydelse er at foretrække, og hvorfor det er vigtigt de deltager og ikke bare gør oprør/laver ballade. Så kongen må befale og diktere hvad kongen vil have der skal ske. Tro mig det hjælper.

10. Samle dem på gulvet, evt i en cirkel så de ikke bliver forstyrrede, og skab så ro. (det er lettere at fastholde koncentrerede på gulvet) Når de ikke kan koncentrere sig og samle sig er det fordi deres frontallapper endnu ikke er udviklede, du kan hjælpe dem med at fjerne forstyrrelse, eller “flugtveje”.

11. Kræv ro! (kræver meget energi), sige det ikke er i orden “dit og dat”. Kræver du er fastholdende af natur, og kan lide det. Det virker, men er ikke noget for mig.

12. Tage bolde, køller, legetøj fra dem, evt. få dem til selv at ligge på plads inden man formidler beskeder etc. De kan ikke gøre for at bolde og køller er spændende, og skabt til at kaste og slå andre I hovedet med. Deres hjerner er simpelthen ikke klar til at koncentrere sig så meget som vi forventer, og samle sig så hurtigt som vi kan finde på at kræve som voksne. (Faktisk har jeg tænkt på om de overhovedet orker at interesserer sig for nogle af de “gamle” og “langsomt kedelige ting” vi præsenterer dem for. Om der er udfordring nok i det vi sætter dem igang med, og vil fast holde dem i.?)

13. Lægge hånden/hænderne blidt på skuldre af det urolige barn, og “tvinge” barnet til at kikke en i øjnene, ved at fastholde blikket bestemt men kærligt, Kræver øvelse, men er meget effektivt. Min oplevelse er at de mest urolige børn, har allermest brug for den direkte øjenkontakt. Noget der også virker rigtigt godt på disse mere urolige børn er slåslege efter Michael Blumes ideer

14. En blid/puffende hånd på ryggen, i retning af der hvor man vil ha barnet hen.

15. Vedholdende krav, vedholdende sætninger, “nu skal vi…”, gentagelse og gentagelse og gentagelse: “jeg vil ha..” eller bare sæt dig her, “sæt dig her” ,”du kan sætte dig her”, understrege budskabet ved at sige “sæt dig her Pippi”.

Skrevet af  Michael Pedersen

Tags: , ,



Pages

Categories