Enkle tips til graviditetsernæring

Graviditet er det mest glorværdige moment i en kvindes liv. Når det er sagt, bliver det lige så vigtigt at tilføje, at for at fastholde og føle denne herlighed, skal man være særlig opmærksom på, hvad man spiser i løbet af denne periode. Folk har en tendens til at overdrive deres trang og glemmer ofte, at de har brug for at spise nærende mad for at give velvære til barnet. Følgende nogle ernæringstips, som, hvis de følges, vil give en sund mor og baby under hele graviditeten.

En afbalanceret kost er nøglen til sund graviditet og bør omfatte en masse frugt, grøntsager magert kød, fuldkornsfødevarer som brød, pasta og lignende. Kort sagt fødevarer, der indeholder den rigtige mængde af vitaminer og folinsyre og et begrænset indtag af fedtstoffer og junk food. Koffein, alkohol og andre euforiserende stoffer er absolut ikke tilladt under graviditeten, og det er også klogt at undgå ukogte eller rå fødevarer, især rå æg, fisk eller kød. Kvinder, der indtager rå fødevarer er særligt modtagelige over for sygdomme, som kan være skadelige for den generelle sundhedstilstand samt babyens.

Ligeledes er det bedst at undgå utilstrækkelig mad, spis i stedet kun vellavet mad i denne periode. Vand er en meget vigtig drik i løbet af graviditeten. Sørg for at du får mindst 10 til 12 glas vand i døgnet. Det er relevant at bemærke, at vand ikke indeholder saft eller sodavand eller noget andet tilføjet væske, men kun almindeligt kildevand eller postevand.